La commemoració d’una Diada excepcional

tancar
Gran celebració popular per a una Diada històrica

L’Onze de Setembre en què es complien tres-cents anys de la caiguda de Barcelona al 1714 va merèixer una celebració especial que va arrencar, per primera vegada, la vigília de la Diada. Una festa al carrer que, des de la plaça de Sant Jaume fins al Parc de la Ciutadella i ben bé fins a la mitjanit, va omplir Ciutat Vella de música, dansa, teatre i poesia. L’endemà, la Diada es va despertar a les vuit del matí, l’hora aproximada en què Rafael Casanova va caure ferit, amb l’homenatge de tres-cents violoncels que van interpretar el concert Érem. Som. Serem davant del Born.

Les celebracions van començar tocades les vuit del vespre del dia 10 amb una ofrena floral al Fossar de les Moreres en homenatge als caiguts en la defensa de Barcelona, per part del president de la Generalitat, Artur Mas, la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, i l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias. Un acte que de bon començament va marcar l’excepcionalitat de la Diada d’enguany.

Acabada l’ofrena, els ciutadans concentrats al Fossar i al passeig del Born —que la van poder seguir en una pantalla gegant— van començar a escampar-se pels carrers adjacents per acudir als més de vint espectacles i activitats previstos per a la Nit Blanca de la Diada, que, a partir de les nou del vespre van omplir carrers i places de Ciutat Vella de música, poesia, dansa i teatre, entre altres arts escèniques.

Mentre pels carrers de la Ribera desfilava la cercavila musical de l’Orquestrina Trama, o les recreacions històriques dels regiments de la Ciutat de Barcelona i de Sant Narcís, a la plaça de Sant Agustí Vell la companyia de dansa de Mar Gómez explicava una història d’amor incòmode situada entre la roba estesa d’una bugada que no s’acabava mai i una rentadora. Una actuació que al llarg de la nit va alternar-se en el mateix espai amb el teatre-dansa de la companyia de Claire Ducreux.

També a la Ribera, el poeta Josep Pedrals va oferir un recital a la plaça de Jaume Sabartés, al mateix indret on la companyia Sacude va representar el seu vistós i molt celebrat espectacle de dansa aèria sobre la façana posterior del Museu Picasso. Mentrestant, al carrer d’Allada Vermell la música va ser la protagonista de la nit, amb les actuacions de la Jazz Nicolau Experience i de Joan Rovira.

Un dels actes de la Nit Blanca que havia despertat més expectació va ser l’estrena al Parc de la Ciutadella de La ira dels peixos, un espectacle teatral sobre l’enfrontament entre cultures, la diversitat i la resistència cultural. Escrita i dirigida pel xilè Ignacio Achurra, l’obra va inaugurar la Fira de Tàrrega dos dies després.

Al Born Centre Cultural, un dels epicentres de la commemoració, centenars d’espelmes van il·luminar els carrers del jaciment arqueològic i les cases de tela i cordill que pengen de la coberta i que formen part de la instal·lació Els fils de la història, mentre la pianista Clara Peya interpretava una selecció de peces musicals dels últims tres segles.

A l’altra banda de la Via Laietana, la plaça del Rei va acollir la polifonia de Tornaveus i les danses del segle XVIII a càrrec de la Companyia Xuriach, mentre que a la plaça de Sant Jaume es van poder escoltar sardanes i altres músiques tradicionals catalanes interpretades per la Cobla de l’ESMUC i la Cobla Catalana dels Sons Essencials. La façana de la Generalitat va quedar coberta per la projecció de la senyera de Franc Aleu que, des de dies enrere, ja anunciava la celebració de la Diada.

Aquestes són només algunes de les moltes activitats que, combinades amb la calor d’una nit d’estiu, l’anar i venir de la gent i les terrasses de bars i restaurants plenes, van crear un ambient de revetlla, de gran festa popular a la vigília d’una Diada que prometia ser excepcional tant des del punt de vista commemoratiu com de reivindicació política.

 

300 violoncels

A les vuit del matí de l’endemà, més o menys a la mateixa hora que Rafael Casanova va caure ferit durant la batalla final de l’11 de setembre del 1714, 300 violoncel·listes, entre professionals i estudiants vinguts d’arreu de Catalunya, es van reunir davant del Born Centre Cultural per retre homenatge als defensors de Barcelona amb el concert Érem. Som. Serem.

Acompanyats per la soprano Marta Mateu i dirigits per Xavier Albertí, els músics van emocionar tant les autoritats com els centenars d’espectadors que s’hi van congregar, amb una partitura d’Albert Guinovart escrita expressament per a l’ocasió a partir del poema Ara mateix, de Miquel Martí i Pol.

Durant la resta del dia hi va haver entrada lliure a diverses de les exposicions que s’han presentat a Barcelona al llarg d’aquest any commemoratiu amb motiu de la celebració del Tricentenari. «El món del 1714», «Monestirs urbans en temps de guerra» o «A propòsit de l’11 de setembre», entre d’altres, van obrir les portes a la gran afluència de gent de tot Catalunya que va acudir a Barcelona per sumar-se a la manifestació de la ve baixa, que va culminar, amb un gran èxit de participació, una Diada històrica.

Link directe: http://tricentenari.bcn.cat/ca/home#node-892